טיפול בחוסר ביטחון עצמי אצל ילדים ונערים בעזרת כלבים

רוב בני הנוער מרגישים מבולבלים וחסרי מודעות עצמית. בגיל צעיר מאוד חשוב לפתח אצל ילדים הערכה עצמית וביטחון עצמי. חוסר ביטחון עצמי שלא טופל בזמן, יכול לגרום להתפתחות תסביכים פסיכולוגים למיניהם ולשבש משמעותית את החיים. כדי להתגבר על בעיות אלה אצל בני נוער אנו ממליצים לפנות לטיפול באמצעות כלבים. טיפול בעזרת כלבים נחשב לאחד מהיעיל בתחום.

תוכן עניינים

למה טיפול באמצעות כלבים היא דרך יעילה להשפיע על הערכה עצמית של הנער?

היתרון העיקרי של טיפול באמצעות כלבים מתבטא בכך שהכלב "משבח" ו-"מעודד" את הילד בלי להעביר עליו ביקורת. הוא מיד רואה בו חבר הכי טוב בלי להתייחס למראה שלו, לבגדים שהוא לובש וכו'. אם הנער עשה משהו טוב לכלב – האכיל אותו, יצא לטייל, הכלב מיד יביע את שמחתו ואת הערכתו כלפיו, בלי מילים ובלי שום תנאים.

ליטוף מרגיע את הילד, ונוכחות של בעל חיים שמתנהג בצורה שקטה מוריד חרדה ברמת תת מודע. בעת טיפול בכלב הנער לוקח אחריות על יצור חיי, על איכות החיים שלו, לומד להיות אכפתי וקשוב.

לפרטים נוספים על טיפול באמצעות כלבים לחצו כאן

טיפול בחוסר בטחון עצמי אצל ילדים

לעיתים קרובות כלבים הופכים לסוג של עזרה פסיכולוגית ראשונה עבור ילדים. ילדים חסרי ביטחון עצמי יכולים לדבר איתם, וגלות להם את הסודות שלהם. חיית מחמד, בניגוד למבוגרים, תמיד מקשיבה ולא נותנת הערות. ובניגוד לבני גילם לא תלך לרכל. בזכות כלב הנער עם חוסר ביטחון עצמי בקלות יוכל לרכוש חברים. כלבים עוזרים לילדים שסגורים עמוק בתוך עצמם להסתגל בצורה חלקה יותר לעולם שמסביבם.

חוסר ביטחון עצמי וביטחון יתר אצל בני נוער

למה רגשות אלה כל כך נחוצות לנער? לביטחון עצמי יש תפקיד חשוב בהתפתחות של אישיות האדם. תחושה זו מאפשרת לנער או נערה להסתכל קדימה, לשאוף למטרה, להתגבר על מכשולים ולקום מחדש אחרי נפילות.

בן אדם שיש לו ביטחון עצמי:

  • מבטא את מחשביותיו בצורה ברורה;
  • לא מפחד לקחת אחריות;
  • מגיב בצורה הולמת לקהל

לאילו תוצאות אפשר לצפות במהלך הטיפול באמצעות כלבים?

התוצאה היא הסרת מחסומים פסיכולוגיים כגון בדידות וחוסר הבנה מצד אנשים אחרים. הילד מתחיל להבין קשר בין פעילויות חיוביות שלו לתגובות של הכלב. אפילו טיפול הכי בסיסי בכלב מפתח אצל הנער, שסובל מחוסר ביטחון עצמי, כישורים חברתיים חשובים.

הכלב מביע שמחה לכל פעולה של "הבעלים" שלו ונותן להבין שהילד עושה את הדבר הנכון. פעילות משותפת (כגון אימונים) מעניקים תחושה של תמיכה והבנה הדדית בין הילד ליצור אחר. הנער נעשה רגוע יותר, הוא יכול להוציא אנרגיה בזמן שהוא מטייל או משחק עם הכלב.

סוגי תרגילים העוזרים לטפל בחוסר בטחון עצמי:

  1. היכרות: כלב יושב או שוכב ליד המדריך. מטפלת באמצעות כלבים אומרת שלום ומספרת על הכלב ולמה הם הגיעו לכאן.
  2. תרגילים מרחוק. משחקים ואילוף של הכלב רחוק מהמטופל. מתן פקודות מתוך קורס של אילוף בסיסי (כגון "סיבוב", "תן יד" וכו').
  3. תרגילי מגע. תרגילים אלה מבוצעים רק במידה והנער מעוניין להתקשר עם הכלב מקרוב. בהתחלה אביא את הכלב קרוב לילד. הוא מלטף אותו וקורא לו בשם. לאחר מכן אם הנער שוב רוצה ללטף את הכלב, הוא חייב לקרוא לו בעצמו.
  4. פיתוח פעלתנות על ידי טיפול בכלב. מתחילים מפועלות בסיסיות (לשים קולר, לחבר רצועה…) ובסוף מגיעים לטיפול מלא (האכלה, טיול, סירוק, אילוף וכו')
  5. פיתוח כישורים חברתיים. לצורך בפיתוח כישורים תקשורתיים הנער מתבקש לתאר את הלכב ואת האופי שלו, להגיד מה הוא אוהב בו ומה הוא הכי נהנה לעשות איתו, מה עוד הוא רוצה לדעת על הכלב ומה הוא היה רוצה ללמד אותו.

טיפול בחוסר בטחון עצמי אצל נערים

כיצד מתבצע הטיפול בחוסר בטחון עצמי בעזרת כלבים?

טיפול באמצעות כלבים מתקיים באופן פרטני. טיפולים אלה מאוד יעילים מכיוון שהם מאפשרים להכיר טוב יותר את הילד והסיבות לחוסר בטחון עצמי.

לפרטים נוספים על טיפול באמצעות כלבים לחצו כאן

משך הטיפול: 60-90 דקות.

הטיפול מתבצע על ידי  – נטע גימפל (מדריכה מוסמכת) וכלב שעבר הכשרה מיוחדת.

בהתחלה אעשה היכרות בין המטופל לכלב. בזמן הזה הכלב יושב או שוכב. המרחק בין הנער לכלב לא צריך להיות פחות מ-2.5-3 מטרים. אלה גבולות של אזור נוחות פסיכולוגית. אני עוקבת אחרי תגובות של הילד, ואם הוא לא מביע סימנים של פחד, אני לאט לאט מתקרבת עם הכלב. לאחר מכן נתחיל לשחק עם הכלב ולתת פקודות תוך שמירה על מרחק מסוים מהמטופל. אם הנער מביע עניין בכלב ולא מתנגד לתקשר איתו, אביא אליו את הכלב כדי שילטף אותו. אם המצב חוזר על עצמו, הנער מתבקש לקרוא לכלב בעצמו.

חשוב להחדיר לתודעה של הילד שהכלב מציית לו. לאחר מכן, אנו מלמדים את הנער לעשות פעולות פשוטות עם הכלב. למשל, לקרוא לו, להשיב אותו לשים עליו קולר ורצועה. עם הזמן, עוברים לפעולות מגוונות ומורכבות יותר. ילד לומד לטפל בכלב, לקחת אחריות עליו. הוא מאכיל אותו, מאלף, שם עליו קולר, מטייל איתו, מסרק.

כפי שניתן לראות, הטיפול הולך מהקל לקשה. בכל שלב, חשוב לפתח אצל ילד כישורים ומיומנויות חברתיות, וגם לשאול אותו שאלות – בהתחלה פשוטות, ולאחר מכן כאלה שדורשות תשובה מפורטת.

צרו איתי קשר בכל דרך שנוחה לכם לקבלת ייעוץ. אל תשאירו את הנער לבד מול פחדים וחוסר ביטחון שלו. אני והכלבים הטיפוליים שלי יכולים לעזור לילד שלכם.

    מתעניינים בטיפול באמצעות כלבים

    אשמח למסור כל מידע ולענות על כל השאלות

    שאלות נפוצות

    🐶 למה טיפול באמצעות כלבים נחשב ליעיל במיוחד לטיפול בחוסר בטחון עצמי?

    היתרון העיקרי של טיפול באמצעות כלבים מתבטא בכך שהכלב "משבח" ו-"מעודד" את הילד בלי להעביר עליו ביקורת. כלב תמיד מקשיב ולא נותנת הערות. בזכות כלב הנער עם חוסר ביטחון עצמי בקלות יוכל לרכוש חברים. ליטוף מרגיע את הילד, ונוכחות של בעל חיים שמתנהג בצורה שקטה מוריד חרדה ברמת תת מודע.

    👶 באיזה גיל מומלץ לטפל בחוסר בטחון עצמי אצל ילדים?

    לטפל בחוסר בטחון עצמי ניתן בכל גיל (גם אחרי גיל 18). אך לא לפני גיל 7, לפני גיל 7 טיפולים בעזרת בעלי חיים אינם מכוונים למגמה מתמשכת. גיל אידאלי לטיפול - 8 עד 16. בגיל זה ילדים ונערים מתמודדים יום יום עם אתגרים המשפיעים על בטחון עצמי שלהם. ודווקא בזמן אתגרים עבודה עם הכלב יכולה להשיג תוצאות מעולות.

    🙌 מהם סימני דרך להצלחה בטיפול?

    בשלב ראשון חשוב להחדיר לתודעה של הילד שהכלב מציית לו. עם הזמן ילד לומד לטפל בכלב, לקחת אחריות עליו. בשלב מתקדם אנו עובדים על תוצאות בקישורים חברתיים של הילד.