טיפול בדיכאון אצל ילדים באמצעות כלבים

דיכאון היא מחלה שמתפתחת לא רק אצל מבוגרים, אלא גם אצל ילדים ובני נוער. רובכם מעולם לא חשבתם על זה, אבל ישנם הרבה ילדים ובני נוער שסובלים מדיכאון, ומאוד קשה לאבחן אותה בגיל הזה. היא יכולה להופיע כתוצאה ממחלות כרוניות, בעיות חברתיות, השפעה מצד האנשים הסובבים או נטייה גנטית. אם תתעלמו ותזניחו את הדיכאון אצל הילד, זה עלול לגרום לבעיות משמעותיות בעתיד.

טיפול באמצעות כלבים הוא אחת הדרכים לטפל בדיכאון.

בנוסף לשיטות הטיפול המקובלות, כגון מעקב אצל פסיכיאטר ותרופות, ישנן גם דרכים נוספות. אחת מהן היא טיפול באמצעות כלבים. טיפול באמצעות כלבים הינה שיטה שמבוססת על השפעה חיובית של תקשורת ושיתוף פעולה עם כלבים שעברו הכשרה מתאימה.

לצורך טיפול משתמשים בגזעים לא אגרסביים של כלבים שקל לאלף אותם והם גם פעילים וחכמים.

אז למה משתמשים דווקא בכלבים? כלבים מאוד נפוצים כחיות מחמד, ניתנים בקלות לאילוף וקולטים היטב את מצבו הרגשי של האדם.

אילו תוצאות ניתן להשיג?

ההשפעה החיובית של תקשורת עם הכלב נובעת מכמה גורמים:

  • במהלך הטיפול גוף של אדם מפריש הורמונים שנקראים אוקסיטוצין ואנדורפינים.
  • ליטוף של כלב דומה למדיטציה, הוא מסדר את הנשימה ומאט את קצב הלב.
  • כלבים עוזרים להשתחרר ממתח נפשי
  • מונעים הפרשה של הורמוניסטרס.

לצורך הערכת שיפור במצב הרגשי והנפשי של המטופל, נערכים סקרים מיוחדים. בטיפול באמצעות כלבים קיימים תרגילים שמותאמים ספציפית לילדים. כל המשימות מתבצעות דרך משחק כדי לעניין ולא לייגע את הילד.

תרגילים הנעשים יחד עם הכלב

ישנם סוגים שונים של תרגילים בהתאם לבעיה, לגיל ולחומרה של דיכאון:

  • השכבה. תרגיל זה מאפשר מגע מרגיע עם הכלב בשכיבה
  • משחק/אילוף. תרגילים אלה נועדו לעורר השראה לעשיה, להגביר מוטיבציה ולשפר את ההיבט החברתי. את המשימות אפשר לבצע גם מחוץ לבית.
  • פעילות משותפת עם הכלב (ציור, קריאה). מדובר בשילוב יעיל ביותר של טיפול באמנות עם טיפול באמצעות כלבים. ילד עושה switch פסיכולוגי לתחביב שלו.

הטיפולים עם ילדים נערכים תחת הדרכתה של מדריכה מנוסה נטע, מומחית לטיפול באמצעות כלבים. בכל פגישה, ילחם הילד באופן כמעט בלתי מורגש ובלי לשים לב בפחדים ובבעיות שלו.

תיאור הפגישה של הילד עם מדריכה במהלך טיפול באמצעות כלבים

בתחילת הטיפול נערכת היכרות. נטע מסבירה לילד או לנער מה זה כלב וכיצד אמורים להיתנהג איתו. ילדים מקבלים מדבקות עם השמות שלהם ועושים היכרות עם הכלבים. הילד רואה את הכלב ובאישור של המדריכה שם מדבקה על הקולר. המטופל צריך להגיד לכלב את שמו, הוא גם יכול לזרוק לו כדור והכלב ירוץ להביא אותו בחזרה.

לאחר מכן, כלב יוצא מחוץ לחדר והילדים מתבקשים לצייר אותו מהזיכרון. במקביל נטע שואלת שאלות מכוונות:

  1. האם הם אוהבים לצייר?
  2. האם הם ציירו פעם חיות, ואם כן, אז אילו מהן?
  3. מה צריך לעשות כדי לצייר כלב?

כשילד מסיים לצייר, המדריכה עושה השוואה בין הציור לכלב עצמו, כאשר הדגש העיקרי הוא על מאפיינים דומים. לאחר השוואה המדריכה מודה לילדים על ביצוע משימה.

השלב הבא הוא משחק עם הכלב. הילד מקבל הוראה לסרק אותו ולבצע משימות כגון משחק בכדור, ביצוע פקודות. משך של פעילות זו נקבע בהתאם למצב רוח ורמת העייפות של הילדים.

הפגישה מסתיימת במגע עם הכלב. הכלב עוצר ליד כל ילד כדי שישכבו זה ליד זה. בתום הטיפול ילדים יחד עם מדריך אומרים תודה לכלבים ומלטפים אותם.

התעניינתם בטיפול באמצעות כלבים? השאירו פניה עם פרטי קשר ותיאור קצר של הבעיה. אנו ניצור איתכם קשר ונזמין לפגישת ייעוץ ולטיפול ראשון. קייימת אפשרות להתאמה אישית של תוכנית שיקום ותרגילים.