טיפול בהפרעות קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בהיפראקטיביות, אימפולסיביות שבשלב מסוים אפילו יכולות להפוך לכעס ולהתנהגות אגרסיבית. במקרה זה ילד מתחיל לשכוח דברים, סובל מחוסר ריכוז, עוזב באמצע את הדברים שהוא עשה, מדבר הרבה, קוטע ועונה בלי להקשיב לשאלה עד הסוף. מצב כזה יכול להוביל לבעיות שונות בחיי היומיום ולהפריע בלימודים. טיפול באמצעות כלבים הינה שיטה יעילה להפחתת תסמינים של הפרעת קשב וריכוז שעוזרת בין היתר לבנות מערכת יחסים נכונה במשפחה ובבית ספר.
תוכן עניינים
למה טיפול באמצעות כלבים זוהי שיטה טובה לטפל בהפרעות קשב וריכוז?
בעל חיים שמתנהג בצורה רגועה מרגיע גם את הילד ומפחית חרדה. טיפול בכלב, כגון טיול ואילוף, עוזר לפתח משמעת. הכלב מכריח לסיים כל פעולה שעושים איתו עד הסוף. למשל, אם הילד תיכנן לצאת לטייל עם הכלב ושכח מזה, הכלב יזכיר לו על כך. הילד נמשך לכלב ברמה פסיכולוגית. הוא הופך לעוזר אישי וחבר שמסייע להתגבר על הכעס והזעם.
לאילו תוצאות אפשר לצפות במהלך ובתום הטיפול באמצעות כלבים?
- הפחתת חרדות
- פיתוח משמעת
- יכולת להבין ולעבוד עם התפרצויות של כעס וזעם
- הילד מבין שאת כל פעולה צריך לסיים עד הסוף ויודע כיצד לעשות זאת
- יכולת ריכוז עולה
- הילד יודע לציית לכללים (למשל, לכללי משחק)
- הטיפול עוזר להוריד אימפולסיביות בדיבור
לפרטים נוספים על טיפול באמצעות כלבים לחצו כאן
תרגילים
לילדים עם הפרעת קשב וריכוז קשה להיות במקום שיש בו הרבה אנשים, לכן הטיפולים נערכים באופן פרטני. במהלך הטיפול אנו משתמשים בתרגילים שעוזרים לילד לפתח את הכישורים החסרים לו.
כדי ללמד את הילד לקחת אחריות, אנחנו מלמדים אותו לטפל בכלב: להאכיל, לסרק, לצאת לטייל איתו.
על מנת לשפר משמעת עצמית, אנחנו מסבירים לילד כיצד מתקיים השיעור ובאיזה סדר הוא אמור לבצע תרגילים. בכל משימה ומשחק יש כללים. כאשר המדריך רואה שהילד מסוגל להבין, לזכור ולציית להם, התרגילים הופכים לקשים יותר.
טיפול במוטוריקה דרך משחק:
- מחשקי כדור עם הכלב (רק על פי כללים מסוימים!);
- מעבר במבוך בקצב משתנה;
- אילוף של הכלב (על פי סדר פקודות מסוים).
במהלך הפעילות המשותפת נוצרת בין הילד לכלב תקשורת בין-אישית. המדריך מבקש מהילד לעשות יומן, בו הוא ירשום את הרגשות שעוברות עליו בזמן משחק עם הכלב וגם יעשה רישומים אחרים הקשורים לטיפול.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הרבה פעמים לא שולטים ברגשות שלהם. על מנת לעזור לילד להבין מה הוא מרגיש וללמד אותו לשלוט ברגשות, המדריך מחליף תרגילים אקטיביים במשימות רגועות יותר. למשל, לאחר סיום התרגיל "מעבר במבוך", הוא יבקש מהילד לתאר את הכלב בזמן ריצה או יעבור למשחקים שמשפרים יכולת ריכוז.
לפרטים נוספים על טיפול באמצעות כלבים לחצו כאן
משחקים הבאים מסעיים לילד לשפר ריכוז והתמדה:
- "מצא את ההבדלים" (מלבישים את הכלב בבגדים שונים, מראים אותו לילד, לאחר מכן מוציאים אותו לחדר אחר, מורידים או מחליפים בגד מסוים ושוב מראים לילד. הילד תוך זמן מוקצב צריך להגיד מה השתנה בכלב.
- "חזרות" (הכלב נמצא בתנוחה כלשהי, הילד צריך לחזור על אותה תנוחה ולהיות בה עד שהכלב לא ישנה אותה). בהתחלה הכלב ישנה את תנוחתו לעיתים תכופות ולאחר מכן זמן השהייה שלו (וגם של הילד!) בתנוחה אחת לאט לאט יגדל.
- "תמצא אותי" (מחשק מחבואים עם הכלב עם עיניים פתוחות וסגורות: שמים על הכלב פריט מסוים, הילד צריך למצוא אותו עם עיניים סגורות ולהגיד מה זה בדיוק).
להפחתת הסתגרות והתנהגות אגרסיבית, הילד מבקש לחשוף ידיים (עד מרפקים) כי המגע עם בעל חיים מייצר השפעה חיובית. הכלב יכול לעבור מעליהן או לשכב עליהן עם כפות רגליו. ליטוף וחיבוק מהווים גם הם חלק ממגע עם שיער של הכלב, עוזרים לשחרר לחץ ומורידים חרדות ותוקפנות.
תיאור של שיעורים הראשונים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD)
המדריכה נטע והכלב נכנסים לחדר, בו יתקיים הטיפול, ועושים היכרות עם הילד. בהתאם להתנהגותו ההיכרות יכולה להתרחש בצורה רגועה, כאשר נטע מתיישבת והכלב נשכב או מתיישב לצידה. היא מציגה את הכלב, מספרת עליו ועל מה שהם הולכים לעשות יחד, כאשר את כל התרגילים היא מתארת בסדר מסוים. סדר הוא דבר מאוד חשוב לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. היכרות דרך משחק (מחשקי כדור): נטע שואלת שאלה וזורקת לילד כדור, הוא חייב לתפוס אותו ולענות לה.
לאחר מכן, המדריכה ממשיכה להוריד לחץ מהילד באמצעות תרגילי מגע. לשם כך, עושה מבקשת מילד ללטף ולחבק את הכלב. אחר כך הילד משחק עם הכלב בכדור. כדי לעבור מתרגילים אקטיביים לפעילות רגועה יותר נטע מציעה לשחק במשחק "ישיבה" או "מצא את ההבדלים".
לפרטים נוספים על טיפול באמצעות כלבים לחצו כאן
לאחר שהשלים בהצלחה את התרגילים הללו, המטופל יכול להתקדם, והמדריכה מציעה לו להתנסות באילוף של הכלב. תרגיל זה מסייע ביצירת תקשורת בין האדם לבעל חיים. הילד מבצע את הוראותיה של המדריכה על פי סדר מסוים ("תכין לכלב נשנוש", "תלך לדלת", "תראה לו נשנוש" וכו'). כך בעצם הילד מתרגל לעשות דברים על פי הסדר ולסיים אותם עד הסוף. במקרה הצורך, כדי שהילד ירגע מבקשים ממנו ללטף את הכלב או לעבור למשחק "חזרות".
בסוף הטיפול, הילד מתבקש לתאר את חווייתו מהכלב, את האופי שלו ולספר על תכונותיו החיוביות. זה עוזר לילד להתקשר עם העולם בצורה רגועה ולספר סיפור ללא התפרצויות רגשיות. בזמן הזה הילד יכול ללטף או לחבק את הכלב. השיעור מתחיל ומסתיים באופן חיובי, מה שנותן השראה לחזור עליו שוב.
השארו את הפרטים שלכם ואנו ניצור איתכם קשר, נכיר אתכם ויחד נבנה תוכנית עבודה עם ילדכם במטרה להשיג תוצאות טובות ביותר.